Kończy się ważność twojego dowodu osobistego? Zbliżają się twoje 18. urodziny i chcesz wyrobić swój pierwszy dowód? Możesz to zrobić w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania.
Kto składa wniosek o dowód osobisty
Wniosek o dowód musi złożyć każdy, kto:
- ukończył 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- wymienia dowód osobisty — na przykład z powodu zmiany danych osobowych.
Wniosek o dowód może złożyć każdy, kto:
- kończy 18 lat za mniej niż 30 dni,
- jest polskim obywatelem, który mieszka za granicą,
- jest rodzicem, opiekunem prawnym albo kuratorem i składa wniosek w imieniu:
- dziecka do 18. roku życia (jeśli składasz w urzędzie wniosek w imieniu dziecka, które ukończyło 5 lat, dziecko musi przy tym być; sprawdź, jak uzyskać dowód osobisty dla dziecka),
- innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej.
Kiedy trzeba wyrobić dowód osobisty
Złóż wniosek o dowód osobisty jak najszybciej, jeśli:
- masz ukończone 18 lat,
- zmieniły się dane osobowe w twoim obecnym dowodzie, na przykład nazwisko,
- zmienił się twój wygląd, na przykład po operacji plastycznej, co utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie cię,
- twój obecny dowód zagubił się, został zniszczony lub skradziony.
Jeśli twój obecny dowód osobisty traci ważność, złóż wniosek co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności.
NIE MUSISZ wymieniać dowodu, jeśli zmienia się twój adres zameldowania albo nazwa urzędu, który wydał twój dowód.
Co przygotować
- wniosek o wydanie dowodu osobistego - otwórz plik w nowym oknie — pobierz i wypełnij. Taki sam wniosek możesz dostać też w urzędzie gminy. Pamiętaj, że w urzędzie możesz poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony wniosek z systemu,
- kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i — jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy — odpowiednie zaświadczenie. Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu,
- dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli masz,
- dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość — w przypadku osób, które dostały polskie obywatelstwo.
Gdzie złożyć wniosek
W dowolnym urzędzie gminy — niezależnie od miejsca zameldowania. Po złożeniu wniosku otrzymasz potwierdzenie jego złożenia.
Może się zdarzyć, że ze względu na chorobę, niepełnosprawność lub inny powód nie możesz osobiście udać się do urzędu. Możesz wtedy złożyć wniosek o dowód w miejscu, w którym przebywasz. Skontaktuj się z najbliższym urzędem gminy, a urzędnik ci pomoże. Dowiedz się, jak złożyć wniosek w miejscu, w którym przebywasz.
Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
Ile będziesz czekać
Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach — poinformuje cię o tym urzędnik.
Jak odebrać gotowy dowód osobisty
Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.
Odbiór dowodu osobistego dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych lub ma ograniczoną zdolność prawną, wymaga obecności tej osoby. Samodzielnie możesz odebrać taki dowód pod warunkiem, że osoba ta była przy składaniu wniosku lub jest dzieckiem, które nie ma jeszcze 5 lat.